Maailmanennätystyttö Wilma Murto haastattelussa!

12.2.2016

Wilma ja nimmarinpyytäjät. Kuva: Salon Seudun Sanomat 2015

Tammikuun viimeisenä päivänä seiväshypyn nuorten ME:n Saksassa hyppäsi Salon Vilppaan Wilma Murto. Kyselimme Wilmalta hieman kuulumisia.

Salon Vilppaan 17-vuotias seiväshyppääjä Wilma Murto on aloittanut räväkästi hallikilpailukauden. Sunnuntaina 17.1. syntyi jo 19- ja 22-sarjoihin uudet SE-lukemat 455, kun Wilma voitti kansalliset kilpailut Turussa Kupittaan urheiluhallissa. Hallitseva yleisen sarjan Suomenmestari Minna Nikkanen jäi kisan kakkoseksi kauden parhaalla hallituloksellaan 450. Molempia valmentaa Jarno Koivunen. Tahti kuitenkin kiihtyi ja kaksi viikkoa myöhemmin syntyi uudet nuorten ME-lukemat 471 Saksassa kovassa kansainvälisessä seurassa.

Haastattelimme hieman Wilmaa Vilppaan väen iloksi omille nettisivuillemme.

Terve Wilma! Hallikautesi on alkanut hienosti. Oliko odotettavissa, että heti alkukaudesta olet noin kovassa tuloskunnossa? Miltä tuntui hypätä olympiaraja 450?

Tuntui tosi hienolta! Oli tosi helpottava tunne että sai rajat tehtyä ja voi täysillä keskittyä tulevaan kesään.

Missä on seuraava kilpailusi?

Olen juuri matkalla pohjoismaiden hallimaaotteluun, jossa hyppään lauantaina 13.2. Sieltä matkustan Tukholmaan, jossa hyppään Globen-Galassa 17.2.

Maaottelu näkyy lauantaina 13.2. livenä netissä:

13.55-17.45 svt.se/sport (går även att se utomlands), här ser du
tävlingen i sin helhet utan kanalbyten

Globen Galan 17.2.:

Muutit puolitoista vuotta sitten Turkuun opiskelemaan. Oletko viihtynyt? Mitä asioita kaipaat Salosta? Entä kuinka usein nykyisin ehdit vierailemaan Salossa?

Olen viihtynyt Turussa tosi hyvin ja arki sujuu mutkattomasti! Salosta kaipaan eniten treenikavereita Vilppaassa. Nykyään Salossa tulee käytyä todella harvoin. Viimeksi olen käynyt kotona joulun aikaan...

Minkä ikäisenä lajiksesi valikoitui yleisurheilusta juuri seiväshyppy? Mitkä muut yleisurheilulajit ovat olleet suosikkejasi?

Aloitin 9-vuotiaana seiväskoulussa ja 12-13 -vuotiaana seipäästä tuli ykkösjuttu. Siihen asti lempilajejani olivat korkeus ja aitajuoksu.

Miltä tuntuu nähdä itsestäsi kertovia uutisia eri medioissa?

Tuntuuhan se hassulta. Outoa, että omat tekemiset kiinnostavat muitakin ja että tutut ovat lukeneet kuulumisiani lehdistä.

Mikä on satasen ennätyksesi ja koska olet sen juossut?

Ennätykseni on 12.34 ja juoksin sen kesällä 2013. Sen jälkeen en olekaan tainnut satasta juosta.

Vilppaalle on suunniteltu maskottia, mikä eläin se voisi mielestäsi olla?

Kenguru kelpaisi seiväshyppääjälle!

Terveisesi Vilppaan yleisurheilukoululaisille!

Tsemppiä treeneihin ja uskaltakaa kokeilla myös niitä itselle oudompiakin lajeja!

Kiitos Wilma! Ja tsemppiä hallimaaotteluun ja harjoitusintoa kohti kesää!